keskiviikko 19. elokuuta 2015

Ajatuksia Muuttajien kirjoittamisesta


Reittejä Kontulaan -projektin viimeisen toimintavuoden suurin tapahtuma, Muuttajat-esitys saa ensi-iltansa 5.10.2015 Kansallisteatterin Pienellä näyttämöllä. Esityksen käsikirjoituksen pohjana ovat toimineet muualta Suomeen muuttaneiden ihmisten kokemukset ja tarinat. Näytelmän kirjoittamista edelsivät keväällä pidetyt työpajat ja haastattelut, ja suuri osa työpajojen osallistujista nähdään myös näyttämöllä.

Tässä näytelmäkirjailija, Reittejä Kontulaan -projektin dramaturgi Juho Gröndahl kertoo omasta suhteestaan Muuttajien aiheisiin.

.

Minä en ole olen en ole olen maahanmuuttaja.

Minä en ole paennut vainoa, en lentänyt väärennetyllä passilla, en keinunut huterassa kumiveneessä, en edes vaihtanut maata työn tai rakkauden perässä. Silti oma olemassaoloni, se mitä näen ikkunastani, se mitä ostan kaupasta, mitä luen, mitä syön, on globaalien kehityskulkujen tulosta, kytköksissä niihin. Maahanmuutto ei ole minusta itsestäni erillinen ilmiö, se ei ole minusta ulkopuolella. Se ei ole kenestäkään meistä ulkopuolella, olimme sitten vaihtaneet asuinsijaa tai emme.

Minä en ole maahanmuuttaja, mutta minä olen maahanmuutto. Sinä olet maahanmuutto. Minä voin puhua vain omasta näkökulmastani, olla vain se mitä olen, oman taustani rajaama, oman kasvatukseni, oman ympäristöni, omien kokemusteni tuote. En ole kokenut kaikkea, mutta silti kannan koko maailmaa ja sen historiaa sisälläni. Minä olen rajanylitysten ja valloitusretkien seurausten ja kerrannaisvaikutusten tulos. Minä olen kaikki se viha ja rakkaus, jota en koskaan tule nahoissani kokemaan. Minä olen kaikki se elämä ja kuolema, jonka sattumien satona olen syntynyt. Minä olen myös kaikki se, mitä en ole nähnyt, miltä ummistan silmäni, miltä olen välttynyt, mistä en mieluummin tietäisi. Minä olen kaikki se, mitä maailmassa tapahtuu.

Muuttajat ei ole ajankohtainen näytelmä.

Muuttajat ei ole puheenvuoro siihen keskusteluun, jonka maahanmuuttoa vastustavat tahot ovat määritelleet. Se ei yritä sanoa kerta kaikkiaan mitään tuohon keskusteluun, koska tuon keskustelun roolit on jo määritelty, eikä sen säännöillä pelaamalla voi kuin hävitä.

Muuttajat ei ole ajankohtainen näytelmä, koska ei maahanmuutto tai maahanmuuttajat ole mitään, mikä on ”juuri nyt pinnalla”. Ei se ole mikään trendi, eikä nouseva uhka, eikä edes sisäsiittoisen geenipoolimme eikä kansantaloutemme eikä maamme syntyvyystilastojen pelastus. Älkää uskoko helppoja valheita, älkää uskoko niitä, jotka yrittävät puhua koko maailman kirjosta vain yhdellä sanalla.

Muuttajat on näytelmä ihmisistä ja kokemuksista, joita ei voi typistää yhden leiman alle.

Muuttajat on näytelmä siitä ainoasta asiasta, mikä on pysyvää.

Muuttajat on näytelmä Kontulasta, koska Kontula on kaikki paikat, niin kuin kaikki paikat ovat kaikki paikat.

Muuttajat on näennäisesti koko Reittejä Kontulaan -projektin löyhimmin itse Kontulan alueeseen liittyvä esitys. Se ei sijoitu Kontulaan, siinä mainitaan tuskin kertaakaan Kontulan nimeä, edes kaikki sen esiintyjät eivät asu Kontulassa.

Mutta mikä on Kontula? Kontulassa, niin kuin millä tahansa alueella, asuvat ihmiset kantavat sisällään omaa historiaansa ja sitä kautta miljoonien muiden alueiden historiaa. Siksi Kontulassa on läsnä koko maailman historia. Se ei ole vain yksi paikka, se on kaikki paikat. Siksi Muuttajat on esitys Kontulasta, myös Kontulasta – Kontulasta osana maailmaa, Kontulasta yhtenä maapallon historian voimien kohtaamispaikkana, eikä minään jähmettyneenä maantieteellisenä sijaintina.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti